Snacksföretaget Estrella, ägt av tyska Intersnack Group, skriver i ett pressmeddelande att man ”är stolta över att vara en del av Honest Cashew-initiativet som arbetar för att säkerställa så bra och schyssta villkor som möjligt. Där bönder ska få bättre avkastning och inkomst, de anställda bättre arbetsmiljö och konsumenterna ännu högre kvalitet”.Tillsammans med andra snacksproducenter och aktörer inom samma ägarkoncern, hjälper Estrella till med att bygga upp en transparent leverantörskedja, skriver man.
– Detta är ett steg i rätt riktning för en transparent och rättvis värdekedja. Genom att vara en del av initiativet visar vi att vi vill gå längre och bidra till schysstare villkor. Vi pratar relativt lite om risker i leverantörsledet inom branschen idag och vi vill möta dessa utmaningar på ett öppet sätt gentemot våra kunder och konsumenter., säger Jenny Lagergren som är hållbarhetsansvarig hos Estrella.
– Vi gör mycket som är bra redan nu, men vi stannar såklart inte där och detta är bara början på denna förbättringsresa. Genom att välja Estrellas snacks med Honest Cashew-emblemet bidrar även våra kunder och konsumenter till en förbättring inom branschen. Schyssta snacks smakar bättre helt enkelt, tillägger Jenny Lagergren.