Etablerar ny butik i Motala

Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Blomsterlandet, en av Sveriges ledande kedjor inom blommor, växter och trädgårdstillbehör, har meddelat att de öppnar en ny butik i Motala. Etableringen sker i det populära handelsområdet Bråstorp, där man tar över lokalen som tidigare användes av Plantagen. Butiken väntas slå upp portarna redan i april, precis lagom till trädgårdssäsongen.

– Vi tror att Motalaborna kommer att uppskatta sin nya destination för växter och trädgårdstillbehör. Vi vill bidra med både inspiration och nya arbetstillfällen till orten, säger Håkan Wulff, försäljnings- och marknadschef på Blomsterlandet.

Blomsterlandets etablering är en del av deras långsiktiga strategi att stärka sin position som Sveriges ledande kedja inom trädgård och växter. Med drygt 60 butiker från Luleå till Malmö ser företaget Motala som en naturlig nästa steg, särskilt med tanke på områdets starka handelsdragkraft.

– Bråstorp är ett handelsområde med stor potential. Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra produkter och tjänster till ännu fler kunder, samtidigt som vi stärker vår närvaro i regionen, säger Wulff.

En smidig start i beprövad lokal

Eftersom lokalen tidigare användes för växtförsäljning krävs inga större ombyggnationer, vilket möjliggör en snabb etablering. Blomsterlandet planerar dock att anpassa butiken för att matcha sitt välkända koncept med inspirerande avdelningar och brett sortiment.

– Vi ser till att varje butik andas Blomsterlandets koncept – det gäller självklart även i Motala. Våra kunder ska känna sig välkomna och inspirerade, precis som i våra andra butiker runtom i landet.

Rekrytering och vårfest

För att bemanna den nya butiken söker Blomsterlandet nu serviceinriktade och kunniga medarbetare.

– Älskar du växter och att möta kunder? Då vill vi att du söker jobb hos oss! säger Wulff.

Öppningen kommer att firas med festliga aktiviteter, preliminärt i början av april, vilket ger kunderna en chans att uppleva sortimentet i full blom inför trädgårdssäsongen.

En affärsekonomisk betraktelse

Etableringen i Motala visar hur Blomsterlandet utnyttjar sin expansionsstrategi för att fylla tomrummet efter Plantagen och samtidigt ta en större marknadsandel i regionen. För dagligvaruhandeln och detaljhandeln i stort är detta ett tydligt exempel på hur en stark etableringsstrategi och snabb anpassning till lokala förutsättningar kan stärka ett varumärke.

Med en attraktiv placering, låga investeringsbehov och ett växande intresse för trädgårdsprodukter ligger mycket i Blomsterlandets favör. Frågan är bara om konkurrenterna kommer att växa i kapp – eller vissna i skuggan.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil