Korshags, med sina rötter i Falkenberg, har länge varit känt för sitt moderna hantverk och sitt fokus på premiumkvalitet och hållbarhet inom havsmat. Företaget strävar efter att bli helt regenerativt inom några år och dessa nya partnerskap är viktiga steg på denna resa. I ett exklusivt avtal med Superground, en finsk bioteknik-startup, kommer de att utforska nya metoder inom livsmedelsteknik. Supergrounds teknologi förfinar svinn, såsom ben och hårda vävnader från fisk, och förvandlar dessa till hållbara, välsmakande och lönsamma produkter.
– Korshags vision är att förändra synen på havsmat bland konsumenter, samtidigt som vi aldrig kompromissar med vår tro på välmående hav och genuint hantverk, säger Jörgen Bergqvist, Group CEO Ocean Collective och verkställande styrelseordförande för Korshags Food.
– När vi nu går in i nästa steg för vårt företag är vi väldigt glada över partnerskapet mellan Superground och Korshags. Det kommer att hjälpa oss att ytterligare validera och skala vår affärsmodell. I Korshags har vi hittat en likasinnad missionsdriven, ambitiös men ändå entreprenöriell partner och vi ser fram emot att få effekt tillsammans, säger Jaakko Kaminen, CEO för Superground.
För att ytterligare stärka sin hållbarhetsprofil och kvalitet har Korshags också ingått ett strategiskt partnerskap med Salmon Evolution, världens största producent av landbaserad lax. Detta partnerskap innebär att Korshags kommer att kunna erbjuda lax av högsta kvalitet, odlad under optimala förhållanden på land, vilket eliminerar behovet av antibiotika och havslössbehandlingar.
– Att validera vårt koncept på en nyckelmarknad som Sverige, känd för sitt starka fokus på hållbarhet, och samarbeta med en ledande partner som Korshags stämmer perfekt överens med våra strategiska planer, säger Odd Frode Roaldsnes, Chief Commercial Officer på Salmon Evolution.
Jörgen Bergqvist betonar att partnerskapen med Superground och Salmon Evolution kommer att vara centrala i Korshags framtida tillväxt- och hållbarhetsstrategi.
– Vi är mycket stolta över dessa nya transformativa partnerskap som tillsammans med vår varumärkes- och innovationspipeline kommer att vara hörnstenar i vår framtida tillväxt- och hållbarhetsstrategi, avslutar Jörgen Bergqvist.
Ocean Collective-dagen
Dessa partnerskap tillkännagavs som tidigare nämnt i samband med OC-dagen, ett årligt event som arrangeras av Ocean Collective i samband med FN ”World Ocean Day”. Eventet, som hölls den 4 juni på Teaterbåten i Stockholm, samlar aktörer som delar missionen att främja bevarandet av våra hav genom hållbara initiativ.
Ocean Collective är en industrigrupp med ett tydligt uppdrag: att förändra hur människor relaterar till våra hav och att påskynda utvecklingen av nya lösningar. Genom att vara både pragmatiska och visionära strävar gruppen efter att kombinera befintliga metoder med innovativa idéer. Genom samarbete med andra aktörer inom fältet, siktar Ocean Collective på att skapa verkliga, långvariga effekter.
Bilder från eventet: