2020 blev annorlunda på flera sätt för dagligvaruhandeln, konstaterade Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell på digitala Dagligvaruhandeln tisdag.
Redan det är ju en intäkt på hur annorlunda det är. Tidigare har ju en dag som denna varit en ”firmafest” för hela branschen, fysiskt på plats, men i coronatider får även denna bransch mötas digitalt.
– Vi har sett att corona påverkat tillväxten på flera sätt, konstaterade Brynell vid seminariet.
– Det har handlat om en kraftig tillväxt i dagligvaruhandeln men även om en e-handel som exploderat och fördubblats, om än från låga nivåer, konstaterade hon.
Även inom själva e-mathandeln har coronapandemin påverkat oss, påpekade Brynell som hänvisade till hur click and collect i november blev större än hemleverans.
– Det är även så att om dagligvaruhandeln haft en kraftig tillväxt under 2020 så har tillväxten inte varit generell utan delar av branschen har haft det tufft på flera olika sätt, konstaterade Svensk dagligvaruhandels vd.
Läs mer om detta och fler artiklar från seminariet Dagligvaruhandeln och om handelns 2020 i Butikstrender 2/2021