Norrmejerier, mejeriföretaget från Norrland, har lyckats bli en del av svenskarnas vardag genom sina populära produkter som mjölk, smör och ost. Dessa basprodukter står för det största ekonomiska värdet för företaget. Det som har drivit den största utvecklingen är dock deras fil och yoghurt, där de har lanserat flera olika smakvarianter som har tagits emot väl på marknaden.
-Att vi tar plats på listan över Sveriges mest valda livsmedelsvarumärken är en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Victoria Johansson, marknads- och innovationschef på Norrmejerier.
-Vi har höga tillväxtambitioner och arbetar strategiskt för att synas mycket mer i hela Sverige de kommande åren.
Norrmejerier har sett en betydande ökning av försäljningen hos Axfoods matvarukedjor Willys, Hemköp och Tempo. Andelen konsumenter som köper från Norrmejerier hos Axfood har ökat från 22% år 2020 till 27% år 2024. Detta visar på en stark tillväxt och ett ökande förtroende från konsumenterna.
-Norrmejerier har varit duktiga på att både bygga ett tydligt varumärke och lansera nya produkter, säger Charlotte Alring, affärsansvarig i Sverige för Consumer Panel Services GfK.
-Det är tuff konkurrens i mejerihyllan med giganter som Arla, men det är tydligt att det finns plats för starka mindre varumärken som Norrmejerier.
Norrmejeriers framgångar inom fil och yoghurtsegmentet är särskilt anmärkningsvärda. Deras specialitet inom fil har lett till en stark position på marknaden, inte bara under Norrmejerier-varumärket utan även med produkter som Verum-fil och Fjällfil, som toppar listorna över mest sålda filsmaker i Sverige.
-Fil är en av våra specialiteter och det äts mest fil i Norrland jämfört med övriga Sverige, säger Victoria Johansson.
Topp 10 mest valda livsmedelsvarumärken i Sverige
Arla
Pågen
Felix
Marabou
Santa Maria
Scan
OLW
Coca-Cola
Skånemejerier
Bregott
Om Brand Footprint och Consumer Panel Services GfK
Brand Footprint Europe-rapporten är en del av den globala Brand Footprint-serien, i samarbete med Kantar Worldpanel. Denna rapport analyserar mer än 42 000 konsumentvarumärken över 62 marknader och ger en djupgående insikt i shoppingvanor och beteenden.
Consumer Panel Services GfK är specialiserat på analyser av shoppingvanor och beteende, med representativa paneler i 18 länder. Deras experter analyserar kontinuerligt inköpsbeteende, trender och utveckling i den svenska livsmedelshandeln.
Norrmejeriers kliv upp på topp 20-listan över Sveriges mest valda livsmedelsvarumärken visar att företaget är på rätt väg och att deras strategiska satsningar ger resultat. Med fortsatt fokus på innovation och kundengagemang ser framtiden ljus ut för detta norrländska mejeriföretag.