Den höga köttkonsumtionen är en starkt bidragande orsak till klimatförändringarna och förlust av biologisk mångfald, anser Världsnaturfonden.
”Trots detta uppmuntrar handeln konsumenterna att handla mer kött genom kampanjer som ”köp tre baconpaket till priset av två” visar en ny undersökning av tankesmedjan Questionmark i samarbete med WWF”, skriver organisationen som hävdar att det väldigt sällan är miljömärkt kött som marknadsförs.
– Genom dessa kampanjerbjudanden bidrar svenska matbutiker till den höga miljöpåverkan som köttet har. Livsmedelskedjorna skulle lätt kunna ändra det, genom att inte uppmuntra konsumenterna att köpa mer kött än planerat och att inte marknadsföra kött som får rött eller gult ljus i Köttguiden, påpekar WWF.
Superlist-undersökningen som nu genomförts i Sverige omfattar de fyra största dagligvarukedjornas online-butiker och annonsblad som fanns tillgängliga på nätet under sex veckor i augusti och september i år.
Varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter, och två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden visar undersökningen. Detta skapar problem, eftersom dagligvaruhandeln står för cirka 70 procent av den totala livsmedelskonsumtionen, anser man.
– Att handeln lockar kunder med erbjudanden på kött är ohållbart på så många vis. Det leder till att hållbarhetsmålen blir omöjliga att nå, och till att det nödvändiga skiftet till mer växtbaserat hindras, säger Anna Richert hos WWF.
Men det är inte bara handeln som kan göra skillnad, andra aktörer kan också låta sig inspireras av andra länders metoder för att minska köttkonsumtionen.
– Staden Haarlem i Holland har till exempel tagit beslutet att förbjuda reklam för kött på offentliga platser från 2024 för att uppmuntra till lägre konsumtion av kött av hållbarhetsskäl. Kanske något för beslutsfattare i Sverige att fundera på, tipsar WWF:s Anna Richert.