I dessa tider då jippot Black Friday står för dörren är hanteringen av reapriser i centrum.
Konsumentverket påpekar att man även som e-handlare måste redovisa sina prissänkningar i förhållande till det lägsta priset de 30 senaste dagarna och alltså inte i förhållande till ordinarie pris.
När Prisjakt tittade på hur Sveriges 50 ledande e-handlare hanterade detta var resultatet tydligt. Endast 14 av 50 skriver ut att referenspriset är det lägsta priset de senaste 30 dagarna, övriga bryter mot reglerna.
– Under den nya lagen förutsätts det att referenspriset är det lägsta pris butiken erbjudit de senaste 30 dagarna. Dock är det fortsatt otydligt för konsumenter vilka butiker som uppmärksammat lagen och följer den. För mig känns det tryggare när butiker följer Konsumentverkets senaste rekommendation om att skriva ut att det är 30-dagarspriset de refererar till, säger Oscar Hagman, analytiker på Prisjakt, i en kommentar.
I dag presenterar 34 procent av e-handlarna referenspriset som överstruket vid en rea.
Det överstrukna priset ska alltså vara det tidigare lägsta priset de senaste 30 dagarna, men det framgår inte i de allra flesta fallen.
Det innebär att konsumenterna alltjämt får göra en hel del av jämförelserna själva, för att försäkra sig om att de får den bästa dealen.