Under september ska Apple be sina användare om godkännande för att spåra deras aktivitet.
Det sker i samband med att Apples nya operativsystem iOS14 släpps och nu skriver amerikanska källor att det kan innebära en försämring när det gäller pricksäkerheten i Faccebooks annonseringsverktyg.
Tidigare har annonsörer kunnat rikta annonser genom att använda ett serienummer kopplat till en specifik enhet – men i det nya operativsystemet kommer alla användare att få frågan om de ger tillstånd till att spåra deras användaraktivitet.
Nu räknar de som använder kanalen för annonsering att en stor andel av Apples dryga miljarden kunder med Iphones kommer att säga nej till detta.
– Vårt perspektiv är att Facebook och riktade annonser är en livlina för småföretagare, särskilt under coronapandemin, och vi är därför oroliga över att aggressiva plattformspolicies kommer att kapa den i en tid då det är betydande för småföretagens tillväxt och återhämtning, har Facebooks ekonomichef David Wehner sagt, enligt CNBC.
Han tror att förändringen kommer att påverka Facebook negativt redan under årets tredje kvartal och med ett ännu större genomslag under fjärde kvartalet.