Inför den hektiska e-handelssäsongen med Singles Day och Black Friday ökar risken för bedrägeriförsök. PostNord delar sina bästa tips för att hjälpa konsumenter att undvika bluffmeddelanden.
– Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och paketvolymerna ökar enormt under reaperioderna. Bedragarna är väl medvetna om detta och använder situationen för att lura kunder, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.
Så skyddar du dig från bluffmeddelanden
- Ladda ner PostNords app
Genom att använda PostNords officiella app kan du följa alla dina paket och undvika risken för bedrägeri från oauktoriserade meddelanden. - Var vaksam med länkar och bilagor
PostNord skickar sällan meddelanden med länkar till betalningssidor, förutom vid leveranser från länder utanför EU. Kontrollera alltid noga var länkar leder innan du klickar. - Dubbelkolla misstänkta meddelanden
Om du är osäker, kontakta PostNords kundservice för att verifiera ett meddelandes äkthet. - Granska detaljerna
Titta noggrant på logotypen, e-postadressen och om det finns stavfel eller konstiga formuleringar. Bluffar är ofta dåligt översatta eller slarvigt skrivna. - Var kritisk till ovanligt låga priser
Om erbjudanden från en webbshop är för bra för att vara sanna, är de sannolikt inte äkta. Avsaknad av svensk kontaktinformation kan också vara en varningssignal. - Ge aldrig ut känslig information
Undvik att dela personliga uppgifter som lösenord, BankID-uppgifter eller kortnummer till okända avsändare. - Agera snabbt vid misstänkt bedrägeri
Om du misstänker att du har blivit lurad, spärra omedelbart ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen.
Genom att vara medveten och använda sunt förnuft kan du minimera risken för att falla offer för falska leveransbesked under årets mest intensiva e-handelsperiod.