Under intensiva shoppingperioder, som Black Week, utnyttjar bedragare konsumenternas jakt på snabba och exklusiva erbjudanden. Många falska nätbutiker efterliknar etablerade varumärken och använder AI för att skapa trovärdiga produktbilder och övertygande annonser.
– Vi ser hur bedragarna blir alltmer sofistikerade, vilket gör det svårare för konsumenterna att identifiera de falska sidorna. Lockande erbjudanden och riktade annonser gör att många blir lurade att lämna ifrån sig betalningsuppgifter eller betala för varor som aldrig levereras, säger André Moen Eide, chef för Financial Crime Prevention Defence Centre på Tietoevry Banking.
Rekordsummor i bedrägerier stoppade
Under Black Week stoppade Tietoevry nätbutiksbedrägerier till ett värde av 75 miljoner kronor. För hela november var siffran över 220 miljoner kronor. Ökningen är tydlig: jämfört med en genomsnittlig vecka i oktober steg antalet bedrägeriförsök under Black Week med 300 %.
Hur undviker man att bli lurad?
För att minska risken för att hamna i bedragarnas fällor rekommenderar experter följande:
- Granska butiken: Undvik att handla från oetablerade butiker och var misstänksam mot erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna. Kontrollera att webbplatsen verkligen tillhör den officiella butiken.
- Betalning: Om en korttransaktion misslyckas, undersök orsaken innan du försöker igen. Det kan vara kortutgivarens bedrägeriskydd som har stoppat en misstänkt transaktion.
Tietoevry Banking påpekar att även om avancerade digitala lösningar och realtidsövervakning stoppar 90 % av bedrägeriförsöken, är konsumentens vaksamhet avgörande för att undvika att bli lurad.
En växande utmaning för e-handeln
Med shoppingens digitalisering kommer också nya säkerhetsutmaningar. Black Week 2024 har satt ett tråkigt rekord – men kanske kan den ökade medvetenheten också bana väg för säkrare handel i framtiden.