Oatly hotar ett brittiskt familjeföretag med juridiska åtgärder och har stämt företaget med hänvisning till att produkterna är för lika Oatlys.
”Oatly” är välkänt och stort. ”Pureoaty” är mer okänt och litet.
Bakom ”Pureoaty” lgger brittiska familjeföretaget Glebe farm som förra året döpte om sin ”Oat drink” till ”Pureoaty”.
Nu anklagar Oatly Glebe farm för att åka snålskjuts på Oatlys namn och renommé och att det handlar om ett vaumärkesintrång plus att produkterna även utseendemässigt är för lika.
Nu har Oatly stämt Glebe farm och förra veckan möttes de två parterna inför domstol i London i ett mål där domen väntas falla i slutet av juli.
Glebe farm menar att likheten mellan produkterna är vaga och inskränker sig till en kaffekopp på förpackningen och att båda namnen innehållet ordet ”oat” som beskriver innehållet.
– Även om Oatly är mycket större än oss anser vi inte att vi gjort något fel. Förutom att bemöta deras anklagelser handlar det här om djupare principer som vi som familjeföretag måste slåss mot, skriver Glebe Farm i en kommentar till TT.
Till TT skriver Oatlys kommunikationschef Linda Nordgren att de inte vill att Glebe Farm ska sluta sälja havredryck, men att det handlar om likheten med deras varumärke. Det är första gången en produkt i Storbritannien kallas Oaty, och det är för likt Oatly, menar man och hänvisar till varumärkesskydd.