GodHjälp har tagits fram i nära samarbete med stiftelsen Norrsken inom ramen för deras satsning actionagainstcorona.org. På en vecka har några av Sveriges och världens ledande företag anslutit till satsningen och idag öppnades en första version av sajten.
GodHjälp kopplar ihop personer i
riskgrupper med volontärer som gör det praktiskt möjligt för personer i
riskgrupper att stanna hemma.
– Det har varit galet intensivt att komma hit. Vi fick idén för en vecka
sedan. Tack vare våra samarbetspartners har vi redan kunnat öppna för
registreringar av Hemmahjältar – och inom kort kommer tjänsten vara komplett
och få stor draghjälp av starka kedjor, säger initiativtagaren Stefan Krook
som även är ordförande i stiftelsen.
Följande
parter stöttar GodHjälp:
• Lidl
• Netlight
• H&M Foundation
• Vinge
• Scrive
• Microsoft
• Axfood, Willys och Hemköp
• COOP
• Bergendahls
Johan Augustsson, Sverigechef på
Lidl Sverige kommenterar:
– För oss känns det helt självklart att stötta GodHjälp och bidra till att
utsatta människor ska få hem mat utan att ta några onödiga risker. Det är fantastiskt
att se hur organisationer och privatpersoner snabbt går samman för att göra
gott för de som behöver det som mest.