Försäljningen av Krav-märkta ägg sjönk med 7 procent under förra året, visar nya siffror från Nielsen IQ enligt ett pressmeddelande från Krav.
Den totala äggförsäljningen minskade under samma tid med 0,4 procent.
– Det var ett besvärligt år i fjol för äggproducenterna, med ett stort utbrott av fågelinfluensa och högre foderpriser orsakade av de höjda transportkostnaderna i samband med coronapandemin. Då är det extra viktigt att stödja Krav-certifierade lantbrukare, som har investerat i anläggningar med hög djurvälfärd, anser organisationens vd Anita Falkenek.Färsk statistik från Nielsen IQ, som Krav redovisar, visar att försäljningen av Krav-märkta ägg i dagligvaruhandeln sjönk med 7 procent under 2021 jämfört med 2020.
Under påsken 2021 var endast drygt 10 miljoner ägg KRAV-märkta, av de totalt 67 miljoner ägg som såldes i Sverige, enligt Krav.
Nu hoppas organisationen att fler ska handla av dem märkta ägg i år.
– Allt fler konsumenter vill handla hållbart, och den mest hållbara maten är den Krav-märkta. Genom att köpa sådana ägg bidrar du som konsument till både djurens välbefinnande, klimatet och den biologiska mångfalden, menar Anita Falkenek.