Enligt en rapport från DN har priset på populära glassorter som Magnum, Piggelin och Daimstrut ökat med drygt 25 procent under de senaste tre åren. Sommaren 2021 kostade en Magnum 24 kronor, medan priset idag ligger på 30 kronor i många butiker. Om du har märkt att din favoritglass blivit dyrare har du alltså rätt.
Orsakerna bakom prishöjningarna
Caroline Neander, statistiker på Statistiska centralbyrån (SCB), förklarar att flera faktorer har bidragit till den kraftiga prisökningen.
– ”Att sockerpriserna har gått upp påverkar glasstillverkningen. Elpriserna gick också upp väldigt för ett tag sedan, vilket påverkar lagerhållningen av glass. Hyror för butiker och lagerlokaler ökar också. Det är många olika saker som har påverkat livsmedelspriserna,” säger hon till DN.
Sedan 1990 har priset på populära glassorter som Magnum, Sandwich och 88:an ökat med hela 233 procent.
Företagens respons på prisökningarna
Stefan Carlsson, vd på Sia Glass, bekräftar att även de har höjt sina priser de senaste åren.
– ”Det var vi tvungna att göra, det gjorde i princip hela Livsmedelssverige. Men vi har också sänkt priserna, senast nu i våras. Absolut inte lika mycket som vi har höjt dem men vi försöker korrigera så vi hänger med med våra inpriser,” säger Carlsson till DN.
Butikerna sätter slutpriset
Företagen betonar att det är butiker och butikskedjor som slutligen bestämmer priserna som konsumenterna möter.
Den kraftiga prisökningen på glass är ett tydligt exempel på hur olika faktorer kan påverka slutpriset på livsmedel. För konsumenterna innebär det att njuta av en favoritglass nu är en betydligt dyrare affär än för bara några år sedan.