Under 2023 öppnar fem nya sociala matbutiker i Sverige när Matmissionen expanderar.
Bakom initiativet står Stockholms stadsmission tillsammans med Svensk dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers förbund som under 2022 öppnade tre butiker i Stockholms-området.
Den gemensamma målsättningen är att bekämpa matfattigdom och halvera matsvinnet i livsmedelskedjan.
Idag finns totalt 8 Matmissionen-butiker, som under nästa år ska bli 13 butiker.
Den gemensamma satsningen är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan.
Målsättningen är att engagera fler leverantörer för att kunna donera större volymer livsmedel och produkter för att på så sätt reducera matfattigdom och skapa nya tillfällen till anställning och arbetsintegration.
Med fem nya butiker räknar Matmissionen med att kunna hantera ytterligare upp till 5 000 ton produkter per år och ge 15 000 personer möjlighet att handla mat till ett billigare pris.
Matmissionens ambition är att kunna fortsätta expandera och på sikt även etablera butiker utanför storstadsregionerna.
– Vi är otroligt glada över att samarbetet nu växlar upp. Det är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta bekämpa matfattigdomen i Sverige. Vi har sett kraftigt ökande behov under året och ser fram emot att kunna möta detta med en fortsatt expansion, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen, Stockholms stadsmission.