Fem procent upp i försäljning jämfört med oktober 2021 är alltså vad Clas Ohlson redovisar.
– Vi har lagt stor vikt vid att löpande anpassa vårt erbjudande och vår marknadsföring i det rådande marknadsklimatet, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström i en kommentar.
772 miljoner kr var Clas Ohlsons omsättning under oktober, fem procents tillväxt, två procent ökad försäljning organiskt.
– Försäljningen i oktober visar att kunderna uppskattar Clas Ohlsons prisvärda sortiment för hemmafix, som under denna höst till stor del handlat om lösningar för att spara energi och pengar, säger Kristofer Tonström i en kommentar.
Onlineförsäljningen ökade med 20 procent till 91 miljoner kronor.
– Precis som marknaden i stort fortsätter vi att påverkas av höga inköpspriser, transportkostnader och en svag svensk krona. Vi ser även att kunderna i större utsträckning väljer att noggrant planera sina inköp och många söker sig till reor och kampanjerbjudanden. För oss innebär detta att vi behöver försvara vår prisposition och lägga ytterligare fokus på att vidta åtgärder för att möta det högre kostnadsläget och samtidigt ha högsta möjliga relevans i vårt kunderbjudande. Sammantaget är detta våra högsta prioriteringar när vi nu går in i årets viktigaste försäljningsperiod, säger Kristoffer Tonström vidare i sin vd-kommentar.