Coronakrisen har slagit hårt mot stora delar av handeln. Redan innan krisen stod branschen mitt i en brytningstid med växande digitalisering och ökad internationell konkurrens.
Enligt Svensk handels årliga branschrapport kommer omställningstrycket i branschen att förstärkas ytterligare av coronakrisen.
– Förändringstrycket i handeln är kraftfullt och det kommer inte att finnas tid för en andningspaus för de företag som tar sig igenom krisen. Digitaliseringen accelererar och den internationella konkurrensen ökar, vilket gör att marginalerna i branschen är lövtunna, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.
Trots att handeln befinner sig i ett läge där tillväxten främst sker på nätet finns ljusglimtar även för butikshandeln.
Lågprishandeln har växt dubbelt så snabbt som detaljhandeln i stort de senaste fyra åren och utgör 13,8 procent av detaljhandeln. Det senaste året var tillväxten drygt åtta procent.
– Lågprishandeln har blivit folklig och vi ser hur lågprisbutiker även öppnar i stadskärnorna. En ökad ekonomisk osäkerhet i kölvattnet av coronakrisen banar väg för en fortsatt tillväxt, säger Karin Johansson.
Den stora förändringen över tid är naturligtvis e-handeln som omstrukturerar hela handeln.
– Tillväxten på nätet skapar enorma möjligheter och handelsföretagen satsar stort på att möta kunden digitalt. Vi ser hur den digitala och fysiska handeln flyter samman i allt högre utsträckning, det gäller att möta kunden där den finns, säger Karin Johansson.
Fem handelstrender de närmaste åren
E-handeln fortsätter att öka och når nya kundgrupper.
Tilltagande konsolidering för att nå lönsamhet – handelns företag blir färre men större.
E-handelsplattformarnas makt ökar när jättar som Amazon kan investera trots krisen.
Handeln blir mer värderingsstyrd. Företagen förväntas bidra till en bättre värld.
Lågpris- och lyxsegmentet går mot strömmen – expanderar antalet butiker.
(Källa: Svensk handels branschrapport)
Läs mer om omställningens trender i Butikstrender 7/2020