I samarbete med dentsu X och The Trade Desk genomförde Ferrero en omnikanal kampanj för lanseringen av Ferrero Rocher Glass. Med programmatiskt stöd från The Trade Desk kunde man använda Rewes butik- och köpbeteendedata för att rikta kampanjen till rätt målgrupper.
– ”Genom att aktivera Rewes data för onlineshoppande med The Trade Desk plattform kunde vi nå fler av de rätta personerna – särskilt de som älskar Rocher-varumärket samt glass- och pralinköpare, utan att behöva öka vår medieinvestering,” säger Anette Calandrini, Senior Media Manager på Ferrero Deutschland.
Genom att kontrollera frekvensen på tvärs över enheter och publiceringsplattformar undvek man överexponering – vilket frigjorde budget. De frigjorda resurserna återinvesterades direkt i räckvidd, vilket möjliggjorde att över 475 000 ytterligare hushåll kunde nås. Det motsvarar en ökning på 50 procent av den unika hushållsräckvidden.
För leverantörer i dagligvaruhandeln visar kampanjen hur kombinationen av handelsdata, målgruppsinsikter och digital videoannonsering kan ge mätbara effekter i både varumärkesbyggande och försäljning.
En varumärkesstudie efter kampanjen visar:
- +33 % förbättrad varumärkesimage
- +21 % i varumärkeskännedom
- +25 % i köpovervägande
- +15 % i ihågkomst av annonser
– ”Vi vet från uppmärksamhetsstudier att uppkopplad tv fångar tittarnas fokus på ett effektivt sätt och att onlinevideo stärker varumärkesmedvetenheten. Det är glädjande att resultaten stämmer så väl överens med vad vi ser i våra kampanjer,” säger Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.
Flera studier visar också att reklam i digital video och display inte bara ökar igenkänning – utan också driver handling. Uppkopplad tv ger 1,4 gånger högre uppmärksamhet och lägre kognitiv belastning, vilket underlättar informationsbearbetning och beslutsfattande.
Ferrero planerar att använda modellen vidare för fler av sina varumärken och ser möjligheter i att integrera dagligvaruhandelns försäljningsdata ännu djupare i det programmatiska ekosystemet.
Vad kan din nästa kampanj vinna på att koppla försäljningsdata till videostrategi? Och hur kan din butiksexponering samspela med den digitala upplevelsen?