– Vi är hedrade över att ännu en gång väljas till Finlands mest hållbara varumärke, av konsumenterna. Att jobba med hållbarhet i alla led kräver handling och inte bara vackra ord. Särskilt nu, när hela världen står inför många och stora utmaningar, är det ännu viktigare att se till att företagens verksamhet klarar kritisk granskning. Så vi tar emot detta erkännande med en otrolig tacksamhet, säger Annikka Hurme, vd för Valio.
– Klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och befolkningstillväxt är stora utmaningar för livsmedelsproduktionen. I framtiden måste mer mat produceras på mindre åkermark. Samtidigt måste livsmedelsproduktionens miljö- och klimatpåverkan minskas avsevärt. Vi vill vara en del av lösningen och vi är medvetna om vår miljö- och klimatpåverkan och jobbar med att minskar den aktivt. Våra verktyg är bland annat regenerativt jordbruk och koldioxidbindning i gräsmarker, produktion av biogas från gödsel, energieffektivitetsåtgärder och utsläppsminskningar i fabriker samt åtgärder för att minska utsläppen från mjölkgårdarna. Samtidigt är vi fast beslutna att förbättra djurens och människornas välfärd”, säger Hanna Hiekkamies, Valios hållbarhetsdirektör.
-Vi kommer att fortsätta vårt ambitiösa arbete för att vår mjölk ska vara koldioxidneutral 2035, vilket innebär att produktionskedjan tar upp lika mycket koldioxid som den släpper ut”, sammanfattar Hanna Hiekkamies.