Priset Årets dagligvara delas ut av Svensk dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.
Vinnare av priset i år är Finn crisp snacks från Lantmännen Cerealia. Förutom äran kommer dagligvaruhandels-aktörerna att ge produkten omfattande exponering i de egna kanalerna och vinnaren får även ett presentkort att använda hos samarbetspartnern Nielsen IQ.
– När ett välkänt knäckebröd lika självklart flyttar in på fredagsmyset, som vid festliga tillfällen eller på språng som mellanmål är succén ett faktum. Försäljningsdata visar att smaksatta knäckekex av råg och med mindre fett var något konsumenterna väntat på. Vi i juryn imponerades även över att man lyckats produktutveckla en väldigt väletablerad produkt och att man lyckats driva tillväxten i sin kategori så starkt, säger Karin Brynell vd på Svensk dagligvaruhandel och i det här sammanhanget även juryns ordförande.– Vi är otroligt glada över att Lantmännen Cerealias Finn crisp snacks blivit årets dagligvar. Vi är stolta över att vi har bidragit till att utveckla ett nytt segment och vill rikta ett stort tack till våra kunder för ett gott samarbete. Vi är stolta över teamet på Lantmännen Cerealia som har genomfört en fantastisk lansering från jord till bord, säger Helena Fridström hos Lantmännen Cerealia.