Firar pantåtervinningens hjältar

Foto Pressbild
Med över 3 000 nominerade butiker från hela landet, har tävlingen Årets Pantbutik vuxit till en av Sveriges största butikstävlingar. Livsmedelsbutiker spelar en avgörande roll i att göra Sverige till en global ledare inom pantåtervinning. Med 100 000 kronor i prispotten som går till välgörenhet, lyfts nu butikernas insatser fram för att inspirera och uppmuntra till ännu bättre pantutrymmen.

Sverige har ett av världens mest framgångsrika pantsystem för dryckesförpackningar, och mycket av framgången kan tillskrivas landets livsmedelsbutiker. Hela 92 procent av alla pantade förpackningar passerar genom butikernas pantautomater, vilket gör dessa butiker till ryggraden i systemet. För att uppmärksamma och fira butikernas insatser arrangeras nu Årets Pantbutik, en tävling som har nominerat över 3 000 butiker från norr till söder.

– ”Att alla har tillgång till att panta är helt avgörande för att vårt pantsystem blivit så framgångsrikt och fortsätter att växa för varje år. Där är butikernas insatser en grundförutsättning. Det finns ett fantastiskt engagemang runt om i hela landet, vilket Årets Pantbutik handlar om,” säger Lil Berger, projektledare på Returpack, som organiserar tävlingen.

Kundernas röster avgör
Förra årets vinnare, ICA Supermarket Spara i Uddevalla, röstades fram av ett stort antal nöjda kunder. Handlare Victoria Hansson beskriver vinsten som en boost för butiken och poängterar att ett välskött pantutrymme kan vara en viktig konkurrensfördel.

– ”Vi blev helt tagna av alla fina kommentarer, det gav oss en riktig boost! Men så är vi också väldigt noga med att sköta vårt pantutrymme. Ett riktigt bra pantutrymme är helt klart en konkurrensfördel som drar nya kunder,” säger Hansson.

I år uppmanas kunderna återigen att rösta på sin favoritbutik och motivera sitt val. Tävlingen, som pågår till den 13 oktober, ger butikerna en chans att vinna en del av prispotten på 100 000 kronor, som går till välgörenhet. Förra året skänkte ICA Supermarket Spara 20 000 kronor av vinsten till Barncancerfonden, ett initiativ som uppskattades av både personal och kunder.

Tips för ett framgångsrikt pantutrymme
Victoria Hansson delar med sig av tre tips för hur man skapar ett pantutrymme som uppskattas av kunderna och bidrar till butikens framgång:

  1. Gör det effektivt för kunden: ”Svenskar gillar återvinning och vill bidra till miljön. De kommer gärna till butiken om det går att panta smidigt.”
  2. Håll rent och snyggt: ”Vi städar grundligt minst en gång om dagen och håller efter både eftermiddag och kväll. Det behövs eftersom vi tar emot väldigt mycket pant.”
  3. Involvera alla medarbetare: ”Vi har väldigt bra medarbetare som tycker panten är viktig. De ser att det är en fördel för butiken och är måna om att hålla allt rent och snyggt.”

Pantsystemets betydelse för miljön
Sveriges pantsystem fyller i år 40 år, och under denna tid har över 50 miljarder burkar och flaskor återvunnits. År 2023 sattes ett nytt rekord med 2,7 miljarder pantade förpackningar, vilket resulterade i att 50 000 ton PET och aluminium kunde återvinnas till nya dryckesförpackningar. Landets 4 300 pantautomater har därmed spelat en avgörande roll i att minska avfall och främja en cirkulär ekonomi.

Med tävlingen Årets Pantbutik vill Returpack uppmuntra och belöna de butiker som gör det lilla extra för att underlätta för kunderna att panta. Genom att engagera butiker och kunder skapas en starkare och mer hållbar återvinningskultur, som gynnar både miljön och samhällsekonomin.

Så när du nästa gång pantar dina burkar och flaskor, passa på att rösta på din favoritbutik i tävlingen Årets Pantbutik – och bidra till att ännu fler får uppleva ett rent och effektivt pantutrymme!

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil