Varannan svarande i en ny undersökning säger att de kan tänka sig att köpa julklappar på andrahandsmarknaden, många för miljöns skull.
I en ny undersökning gjord på uppdrag av Metropol auktioner visar det sig att den bästa klappen inte alltid måste vara ny.
Var tredje av de svarande uppger att de har som vana att vända sig till andrahandsmarknaden eller har gjort det någon gång, och mer än varannan att det skulle kunna tänka sig att göra det till sina nära och kära i år när klappjakten drar igång, många av dem för miljöns skull.
– Vi kan se en trend där vi rör oss bort från en materialistisk era och i stället värdesätter gåvor med ett högre affektionsvärde. Svenskarna har också kommit till insikt att masskonsumtion inte är hållbart för vare sig ekonomi eller miljö på lång sikt, säger Jani Andersson, vd och auktionsexpert hos Metropol auktioner.
– Intresset för äldre ting och att återanvända prylar i stället för att alltid köpa nya är en trend som verkar ha ökat hos alla generationer, även hos de yngre. Det bådar gott för framtiden då alla behöver ta ett större gemensamt ansvar för miljön, avslutar Jani Andersson.
Fakta/Undersökningen
Undersökningen genomfördes av PFM Research i mars 2021 på uppdrag av Metropol auktioner. Totalt svarade 1045 personer mellan 18–65+. Respondenterna har svarat på undersökningen genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt. (Källa Metropol auktioner).