Trots bistra tider kommer julhandeln online att vara viktig för konsumenterna visar E-barometerns rapport för tredje kvartalet skriver Postnord.
En undersökning i E-barometerns rapport inför tredje kvartalet, ännu inte publicerad, visar att konsumenternas julklappsbudget per person uppskattas bli 2 470 kronor vilket bidrar till att julhandeln online kommer att landa på cirka 11 miljarder kronor, nästan i nivå med toppåret 2021.
Inflation och kostnadsökningar bidrar till en ökning av julklappsbeloppet vilket understöds av en ökad befolkning samt en högre internetpenetration.
– De flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan så vi kommer troligtvis att se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor, säger Marie Rudolfsson, chef för affärsområde paket inom Postnord Sverige.
– Vi ser att de som gör sina julklappsköp online kommer att göra det i större grad än tidigare år och vi får snart svar på hur aktiva konsumenterna kommer att vara under årets Black Week. Den som är beredd att lägga tid och kraft på att leta efter erbjudanden kommer att hitta värde för pengarna, säger Marie Rudolfsson.