Flera nya butiker och restauranger

Gränbystaden Galleria | Fotograf: Johanna Kassel

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Gränbystaden i Uppsala fortsätter att stärka sin position genom etableringen av flera nya butiker och restauranger. Atrium Ljungberg, fastighetsägaren, har säkrat flera nya hyresavtal och under våren öppnar flera spännande butikskoncept sina dörrar.

En av nykomlingarna är det tyska familjeföretaget Deichmann, grundat redan 1913. Deichmann är idag Europas största skokedja med 4500 butiker i 31 länder. Den 25 april invigs en butik om drygt 400 kvadratmeter i Gränbystaden i Uppsala.

Thomas Christensen, vd på Deichmann Skandinavien, uttrycker sin glädje över att äntligen kunna öppna i Gränbystaden: ”Vi anser att Gränbystaden är Uppsalas absolut bästa köpcentrum. Där finns ett brett utbud och nu kommer det dessutom att finnas en Deichmann-butik där. Det har länge varit ett mål för oss.”

I slutet av mars öppnade även det svenska företaget Lundbergs. Med över 90 års erfarenhet och butiker över hela landet erbjuder Lundbergs ett stort utbud av väskor, resväskor, ryggsäckar, handskar och accessoarer. Dessutom har flera befintliga butiker gjort nya satsningar. Indiska, Stadsmissionen Second Hand, Calzedonia och Intimissimi har omlokaliserat och öppnat i nya butikslokaler. Lagerhaus planerar att öppna i juni. Samtidigt utökar Synsam sina ytor till drygt 300 kvadratmeter med ett nytt koncept, Synsam Megastore med Synsam Outlet i samma butik, vilket öppnar den 17 maj.

Krister Duwe, Synsams Sverigechef, delar entusiasmen över att expandera i Gränbystaden: ”Gränbystaden är helt rätt plats för oss att satsa vidare på. Vi är mycket glada att hälsa Uppsalaborna välkomna till vår megastore-butik, med marknadens bredaste sortiment av glasögon, terminalglasögon, solglasögon, sportglasögon och kontaktlinser.”

Utöver butiksexpansionen har restaurangutbudet också utökats. I februari öppnade Sushi Yama, Nordens största sushikedja med fokus på hållbara råvaror. Restaurangen har sedan öppningen varit välbesökt och uppskattad av kunderna.

Veronica Rudfelt, leasing manager på Atrium Ljungberg, kommenterar den positiva utvecklingen: ”Vi är glada att hälsa alla dessa nya och återvändande aktörer välkomna till Gränbystaden. Det är en riktigt stark handelsplats i ett bra läge med stort upptagningsområde. Vi ser en stor efterfrågan på att etablera sig här och även på att utöka befintliga koncept.”

Gränbystaden och dess omgivande områden förväntas vara den mest expansiva delen av Uppsala och integreras helt med innerstaden inom några år. Här pågår utveckling av bostäder, kontorsfastigheter, idrottsanläggningar och vårdinrättningar. Gränbystaden är en av Sveriges största handelsplatser med över 160 butiker, service och restauranger. Omsättningen uppgick till 3,6 miljarder kronor 2023 och besöksantalet når cirka 10 miljoner varje år.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil