Ett internationellt stödprogram stöttar flickor och unga kvinnor under pandemin. Beiersdorf, ägare till Nivea och Eucerin, samarbetar med projektet.
I många länder kan covid-19-pandemin påverka flickors egenmakt negativt och bli en katalysator för ojämlikhet, konstaterar Beiersdorf, ägare till bland annat varumärkena Nivea och Eucerin i ett pressmeddelande om företagets samarbete med internationella hjälporganisationer på området.
Målet är att nå och förbättra livet för mer än 250 000 människor fram till 2023. Beiersdorfs internationella stödprogram startades i mars 2020 där 50 miljoner euro delades ut för stötta människor under covid-19-pandemin.
Nu trappar man upp initiativet tillsammans med Plan International och Care.
Tio projekt kommer att stöttas i nio länder i Afrika och Latinamerika och samarbetet kommer att bidra till ett antal av FN:s globala mål.
– Genom våra internationella partnerskap med Plan International och CARE trappar vi upp vårt sociala engagemang och sätter ett långsiktigt fokus på flickors egenmakt. Särskilt flickor i tonåren riskerar att drabbas av de sekundära effekterna av covid-19-pandemin. Tillsammans med två starka partners vill vi skapa en positiv effekt för flickor och unga kvinnor i Latinamerika och Afrika, säger Stefan De Loecker, vd för Beiersdorf.