Butikstrender refererade för en kort tid sedan branschtidningen Resumés referat av hur framgångsrik Lidls senaste reklamkampanjer varit.
Det handlade om den inledande ”Sån är Lidl”-satsningen och den förlängning som följt på den via en sommarkampanj.
– I en jämförelse med övriga branschen överträffar ”Sån är Lidl” konkurrenterna på 11 av 14 mätpunkter i Citypaketets kampanjmätning för utomhuskampanjmätningen, skrev Resumé som är en ledande observatör inom PR och marknadsföring.
Dock avslutade Resumé sin artikel med att skriva att ”nyligen kom en undersökning som undersökningsföretaget Matspriskollen genomfört på uppdrag av tidningen Dagligvarunytt som visar att Lidl är den dagligvarukedja som höjt priset mest i av alla i sina fysiska butiker under 2022”.
Det är där skon klämmer.
Dagligvarukedjan Lidl reagerade nämligen på den undersökning Resumé refererar till och konstaterade att undersökningen innehöll för få varor för att ge ett relevant resultat.
Dagligvarunytt har sedan, skriver Lidl, ”korrigerat i sin artikel” och Butikstrender, som refererade det hela, vill naturligtvis göra samma sak som ett förtydligande.