När den nya och omdiskuterade skatten på plastkassar och plastpåsar infördes 1 maj var det med motiveringen att Sverige ska nå EU-målet om max 40 plastkassar per person och år till år 2025. Vi låg då över 100 så minskningen som krävs är radikal.
1 maj kom den nya skatten, 3 kr på plastkassar och 30 öre på plastpåsar, och nu finns fakta för de tre första veckorna med nya plastskatten.
Hos svd.se kan man rapportera att Coop jämfört med motsvarande period förra året nu sålt 40 procent färre plastkassar sedan skatten infördes.
Även hos Axfood-ägda Willys, Hemköp och Tempo är förändringen markant.
Där var tidigare 75 procent av de sålda kassarna av plast medan fördelningen nu, efter tre veckor med nya skatten är i stort sett 50-50.
Hos Systembolaget har man också sett en rejäl minskning av försäljningen av plastkassar.
I vissa av företagets butiker har man slagit två flugor i en smäll genom att ställa fram de kartonger som man får flaskor och burkar levererade i och nu låter kunderna packa sina inköpta varor i.