Försäljningssiffrorna för tredje kvartalet 2021 visar en fortsatt nedgång för ekologisk mat, i ungefär den takt vi sett på senare tid i svensk handel.
Försäljningssiffrorna för tredje kvartalet i år visar att nedgången för den ekologiska maten fortsätter i ungefär samma takt som tidigare i svensk handel.
Samtidigt sålde ekologisk frukt och grönt bättre än konventionell, enligt Ekologiska lantbrukarnas kvartalsrapport ”Svenskt ekoindex”.
60-70 procent av försäljningen i ekologisk mat sker i dagligvaruhandeln.
Under 2020 ökade inköpen i handeln av inhemsk mat kraftigt medan den i år återgår till mer normala nivåer, men samtidigt tappat – även beaktat detta – ekoförsäljningen mer än den totala nedgången i försäljningen av livsmedel.
– Detta riskerar att förvärra de kriser som svenskt lantbruk står inför att hantera, såsom förlusten av biologisk mångfald, säger Ekologiska lantbrukarnas verksamhetsledare Sofia Emilsson.
– Nu är det jätteviktigt att aktörer inom offentlig sektor gör verkstad av sina hållbarhetsambitioner genom att i större utsträckning köpa svenska, ekologiska råvaror, tillägger hon.
Mest minskade försäljningen av ekologiska mejeriprodukter och ägg med en nedgång på cirka 12 procent.
Bäst klarade sig ekologiska frukter och grönsaker som ”bara” minskade med 4 procent.