Pressbyrån lanserar det nya konceptet Pressbyrån Go. Det är obemannade butiker med nyutvecklad teknik som möjliggör en ny nivå av tillgänglighet.
Första butiken finns nu på Kungsholmen i Stockholm men ambitionen är att öppna många fler de kommande åren.
Pressbyrån Go ska vara ett tillskott till Pressbyråns befintliga butiker och erbjuder en ny nivå av tillgänglighet, både till placering och öppettider.
I ett första skede kan Pressbyrån Go dyka upp i större kontorsbyggnader, hotellobbys eller sjukhus, men på sikt även som helt fristående butiker på gator och torg, skriver man i ett pressmeddelande där man påpekar att sortimentet ska anpassas efter det specifika läget.
– Våra drygt 300 Pressbyrån-butiker runtom i Sverige är vår ryggrad. Samtidigt ser vi en trend i samhället där människor i högre utsträckning vill handla på sina villkor, säger Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden som äger Pressbyrån.
– Med Pressbyrån Go kan vi erbjuda convenience på ett nytt sätt och vår ambition är att konceptet ska växa betydligt under de kommande åren, påpekar hon.
För att handla laddar kunden vid första besöket ner appen Pressbyrån Go och scannar sedan en QR-kod vid ingången till butiken.
Varorna som kunden plockar registreras automatiskt i en virtuell varukorg med hjälp av kameror i taket och integrerade vågsensorer. Efter en enkel utcheckning är allt klart.
– Tekniken bakom Pressbyrån Go gör att kunden inte behöver göra något annat än att plocka sina varor. Allt registreras automatiskt vilket kommer vara en helt ny upplevelse på den svenska marknaden, menar Reitans utvecklingschef Maria Isaksson.
– Vi har valt en flexibel lösning som gör att vi lätt kan anpassa oss och vidareutveckla konceptet i takt med att vi lär oss mer om hur kunderna tar till sig den nya butiken.