Dagligvaruhandelns stora företag och koncerner var snabbt ute i coronakrisens linda med att öppna för nya, lokala producenter inom livsmedel.
Dessa kom snabbt i kläm när deras kunder, ofta lokala restauranger och handlare, fick stopp i maskineriet under pandemin.
Kajsa Leander, grundare av Berga bruk som producerar ekologiska äppeldrycker, var en av de som stod bakom ett tidigt upprop om att små producenter behövde ett stöd snabbt för att klara sig.
Ica, Axfood och Lidl tillhör dem som snabbt sade sig vara villiga men det har inte blivit fullödigt, säger nu Kajsa Leander till di.se.
– De goda avsikterna finns där men vi behöver nå fram hela vägen till konsument i mycket större utsträckning. Att få ett artikelnummer är ett bra första steg, men produkterna behöver också lyftas fram i hyllorna, menar Leander.
Kajsa Leander har som en av initiativtagarna till uppropet varit med och följt upp resultatet och frågat småproducenter om de märker någon skillnad.
Av de 43 bolag som svarat säger 5 av dagligvarujättarnas öppna dörrar bidragit till nya möjligheter till försäljning för dem.
– Även om det är ett begränsat antal företag som svarat, så är det min uppfattning att många delar min bild att mycket mer kan göras. Det finns goda exempel på butiker som skapat särskilda hyllor och torg där de småskaliga produkterna lyfts fram och då får de också en chans att sälja, säger Leander till di.se.