Svenska konsumenter har fortsatt e-handla frekvent under sommaren, rapporterar Postnord som i juli sett volymerna fortsätta öka jämfört med juli 2020.
Svenska konsumenter har fortsatt vänt sig till e-handeln under sommaren, vilket visar sig i Postnords flöden, skriver Postnord.
– Under juli har hittills nästan 7,6 miljoner paket hanterats, vilket är något fler jämfört med samma sommarveckor förra sommaren, då julivolymerna ökade med 45 procent, skriver företaget.
Sommaren brukar vanligtvis innebära att Postnords paketvolymer minskar, men under juli månad förra året såg verksamheten, för första gången någonsin, en rekordökning på 45 procent jämfört med juli år 2019 i pandemins spår.
Den höga mängden paket i under juli i år med totalt 7,6 miljoner paket visar på en fortsatt stark e-handel, trots lättade restriktioner.
– Förra sommaren var exceptionell eftersom vi för första gången fick uppleva en sommar med kraftiga restriktioner. Under den aktuella mätperioden av läget fortfarande begränsat, men det finns något större friheter att resa och träffa nära och kära, säger Peter Hesslin som är chef för e-handel hos Postnord.
– Ett trendbrott mot samma period är att vi ser fler leveranser till fysisk butik vilket är en efterlängtad utveckling hos många butiker och kedjor. Vi har arbetat utefter en prognos där vi trott på fortsatt höga siffror i juli, trots att det tidigare år har varit lugnare veckor för oss, tillägger Hesslin.