Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,3 procent under juni 2020 jämfört med samma månad 2019, visar dagligvaruindex från Svensk dagligvaruhandel.
Aktiviteten i den fysiska dagligvaruhandeln var under juni månad 2020 starkare än normalt och försäljningstillväxten nådde 6,4 procent.
– Den kraftiga försäljningsutvecklingen som vi noterat under våren fortsätter även in i sommaren och beror säkerligen på att många semestrar på hemmaplan och lagar mer mat i hemmen, säger organisationens vd Karin Brynell.
Den kraftiga försäljningsutveckling inom e-handeln, som noterats under perioden då Sverige haft restriktioner för att hindra ökad smittspridning av coronaviruset, fortsatte även under juni.
Ökningen i juni blev hela 135,3 procent, vilket med råge är den högsta tillväxten sedan dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017.
Hemleverans ökade med 84,3 procent och upphämtning i butik med hela 233,1 procent. Under juni 2020 stod e-handeln för en tredjedel av dagligvaruhandelns totala tillväxt, att jämföra med en sjättedel under juni 2019.
– Sommaren genererar vanligtvis mindre trafik till e-handeln, jämfört med andra årstider. I år ser det mönstret ut att brytas eftersom fler spenderar mer tid i Sverige och på samma plats. Det är också helt nya kundgrupper, framför allt äldre, som ändrat sina vanor och börjat handla mat online, säger Karin Brynell.
Under andra kvartalet 2020 var försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln 8,1 procent. Fördelat på fysiska butiker och e-handelsförsäljning var försäljningstillväxten 5,3 respektive 113,5 procent under andra kvartalet 2020.