När Svensk handel nu redovisar stilindex för juli 2020 visar siffrorna att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel – mätt på jämförbara enheter och i löpande priser – minskade 18,0 procent under juli jämfört med motsvarande månad 2019.
För skoförsäljningen visar månaden en minskning med 24,4 procent i samma jämförelse.
– För modehandeln är coronakrisen fortsatt ett rejält sänke. En viss förbättring från låga nivåer sker i juli, men försäljningstappen är fortsatt omfattande, konstaterar Svensk handels näringspolitiske chef Mats Hedenström.
– Fysiska butiker klarar sig sämre i krisen än e-handeln. Det är av avgörande betydelse att vi på ett ansvarsfullt sätt åter lyckas öppna samhället och får igång flödena i våra stadskärnor där många av landets sko- och klädbutiker är lokaliserade. De beslutade hyres- och omställningsstöden är bra men de behöver förlängas och förfinas så att de verkligen når de mest utsatta delarna av näringslivet. Detta gäller i hög grad den svenska sko- och klädhandeln, konstaterar Hedenström.
– Den internationella konkurrensen inom modehandeln är stenhård och coronakrisen visar med all tydlighet hur viktigt det är att spelreglerna är likvärdiga mellan svenska handlare och deras utländska konkurrenter. Med några av Europas högsta hyror och arbetskraftskostnader blir det tufft att överleva och då är den av regeringen föreslagna sko- och klädskatten det sista vi behöver, anser Mats Hedenström.
Fakta/Svensk handel, stilindex
Kläder – butiker och e-handel
Juli 2020 jämfört med juli 2019 – minus 18,0 procent
Ackumulerat jan-jul 2020 jämfört med 2019 – minus 17,8 procent
Skor – butiker och e-handel
Juli 2020 jämfört med juli 2019 – minus 24,4 procent
Ackumulerat jan-jul 2020 jämfört med 2019 – minus 33,0 procent