Fortsatt tufft för svenska e-handeln

Per Ljungberg, innovationschef hos Svensk handel | Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Den tuffa trenden för e-handeln fortsätter. När Svensk handel redovisar e-handelns siffror för oktober handlar det om ett minus på 8 procent.

E-handeln i Sverige omsatte under oktober månad 10,8 miljarder kr. Det är en minskning med 8 procent jämfört med oktober 2022.
Det innebär även att den tuffa hösten fortsätter att vara tuff för e-handeln när vi nu går mot vinter.

Trots att något fler konsumenter e-handlade i oktober i år än samma månad förra året, 67 procent jämfört med 64 procent, sjönk totalomsättningen i e-handeln.
Det beror på att den genomsnittliga totala köpesumman per e-handelskonsument för oktober månad var 13 procent lägre än i oktober 2022.
Fler handlade alltså men till ett betydligt lägre belopp.

Den totala omsättningsminskningen på 8 procent i löpande priser bedöms motsvara en minskning av totala e-handelsvolymen med 14 procent i oktober.

– Oktober var ännu en tuff månad för e-handeln i ett läge där flera e-handlare jobbar hårt för att nå lönsamhet. Många konsumenter har sannolikt hållit lite extra hårt i plånboken för att vänta in attraktiva erbjudanden i november, konstaterar Per Ljungberg, innovationschef hos Svensk handel.

Nu i veckan äger Black week rum. Jippot är ett av de viktigaste för e-handeln och för många, i synnerhet mindre företag, är veckan av särskilt stor vikt.
Samtidigt finns det flera lagar och regler att förhålla sig till när det kommer till rea-priser.
Svensk handel säger att man lägger stor vikt vid att utbilda medlemmar i frågorna, och uppmanar samtliga att följa de riktlinjer som finns.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil