E-handeln i Sverige omsatte under oktober månad 10,8 miljarder kr. Det är en minskning med 8 procent jämfört med oktober 2022.
Det innebär även att den tuffa hösten fortsätter att vara tuff för e-handeln när vi nu går mot vinter.
Trots att något fler konsumenter e-handlade i oktober i år än samma månad förra året, 67 procent jämfört med 64 procent, sjönk totalomsättningen i e-handeln.
Det beror på att den genomsnittliga totala köpesumman per e-handelskonsument för oktober månad var 13 procent lägre än i oktober 2022.
Fler handlade alltså men till ett betydligt lägre belopp.
Den totala omsättningsminskningen på 8 procent i löpande priser bedöms motsvara en minskning av totala e-handelsvolymen med 14 procent i oktober.
– Oktober var ännu en tuff månad för e-handeln i ett läge där flera e-handlare jobbar hårt för att nå lönsamhet. Många konsumenter har sannolikt hållit lite extra hårt i plånboken för att vänta in attraktiva erbjudanden i november, konstaterar Per Ljungberg, innovationschef hos Svensk handel.
Nu i veckan äger Black week rum. Jippot är ett av de viktigaste för e-handeln och för många, i synnerhet mindre företag, är veckan av särskilt stor vikt.
Samtidigt finns det flera lagar och regler att förhålla sig till när det kommer till rea-priser.
Svensk handel säger att man lägger stor vikt vid att utbilda medlemmar i frågorna, och uppmanar samtliga att följa de riktlinjer som finns.