Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och konstaterar i ett pressmeddelande att sedan januari 2022 har priserna ökat med 19 procent och för matrelaterade produkter med 21 procent.
”Nu ser vi för första gången två olika scenarios: prisökningar och prissänkningar”, skriver Matpriskollens Ulf Mazur i pressrelease.
I augusti på nästan 43 000 dagligvaror med i genomsnitt 0,2 procent, är hans första besked.
Men ”för första gången sedan prisökningarna började, så ser vi en stor prisrekyl inom mejeri och ost, vilken gör att de totala matprisförändringarna (exkl djur, hem & hushåll, kroppsvård och hälsa) stannar på -0,1 procent”.
”Prisökningarna är dock inte jämnt fördelade mellan kedjorna och genomsnittet på 0,2 procent visar på störst prisökningar på Willys, som ökat med +0,8 procent. Sett över 12 månader har dock Willys ökat sina priser minst, relativt mot övriga kedjor”, är Mazurs besked.