Fortsätter framgångsrik nudging-kampanj

Foto Pressbild
Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

För tredje året i rad satsar ICA på sin nudging-kampanj "Handla ekologiskt", som under november månad kommer att genomföras i över 100 butiker runt om i Sverige. Kampanjens mål är att hjälpa kunderna att göra hållbara val genom små, välriktade "knuffar" som kan göra ekologiska produkter mer synliga och attraktiva.

Efter förra årets framgångsrika pilotprojekt, som ledde till en ökad försäljning av ekologiska varor, fortsätter ICA och Organic Sweden sitt samarbete med ännu större engagemang och nya initiativ.

– Butiksexperiment som har genomförts av beteendevetare har visat starka resultat, och vi hoppas att årets kampanj inspirerar ännu fler att välja hållbara alternativ, säger Maria Gustavsson, innovation manager på ICA Sverige.

Årets kampanj kommer att ha ett konsumentnära fokus med ett nytt, färgstarkt formspråk, både i butik och på sociala medier. Marika Berglind Ekman från Organic Sweden betonar att kampanjens budskap denna gång fokuserar på hur ekologiska val gynnar kunden personligen, vilket man hoppas ska göra ett ännu större intryck.

De experiment som genomförs inkluderar justeringar i butiksmiljön som hjälper till att öka synligheten för ekologiska produkter, och kampanjen kommer att lanseras även digitalt, där budskap och erbjudanden testas för att locka fler kunder.

I projektet ”Handla ekologiskt” samarbetar ICA och Organic Sweden med flera andra aktörer inom livsmedelsindustrin, bland annat Arla Foods och Scan, och finansieras till stor del av EU. Erfarenheterna från årets kampanj kommer att publiceras i en rapport i januari 2025, och projektet har också en internationell del där insikter delas med ekologiska organisationer i Nederländerna, Belgien och Finland.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil