Lidl vill öka sortimentet svenska produkter. Idag kommer en tredjedel av varorna från svenska leverantörer.
Under pandemin tecknade man avtal med 50-talet nya svenska leverantörer och nu under Från Sverige-veckan fokuserar man på att lyfta de drygt 160 produkter hos Lidl som har den märkningen.
– Vi arbetar för att ständigt utveckla vårt sortiment och har under de senaste åren satsat på att bredda oss inom svenska varor. Vi har alltid stort fokus på att lyfta vårt svenska sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt utbud. Under Från Sverige-veckan satsar vi dock extra på att synliggöra alla varor med märkningen Från Sverige, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör hos Lidl.
Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Den största andelen produkter med Från Sverige-märkningen finns inom just kött och chark, mejeri och grönsaker.
– Vi är stolta över våra drygt 160 produkter med Från Sverige-märkning, det är en kvalitetssymbol som gör det lätt för våra kunder att snabbt hitta sina svenska favoriter, summerar Bella Goldman.