Utvecklingen har varit och är stark och positiv för Från Sverige-märkningen som idag används av nästan 190 företag. Totalt finns Från Sverige-märkningen på mer än 10 000 produkter. Förutom det hela tiden ökande genomslaget för märkningen har det fått en annan konsekvens. Framgången gör att Svenskmärkning AB nu kan sänka licensavgiften.
Från 1 juli i år sänks avgiften från 0,07 till 0,065 procent på omsättningen av märkta produkter.
Den här licensavgiften tas ut för företag med en årsomsättning över 25 miljoner kr.
– Framgången genererar ett positivt resultat och det är glädjande att företagen får ta del av det genom en lägre licensavgift, säger Björn Hellman som är ordförande för Svenskmärkning AB.
Ursprungsmärkningen Från Sverige är ett viktigt märke för de svenska bönderna, de svenska livsmedelsföretagen och dagligvaruhandeln. Den visar konsumenterna vägen till svenska råvaror, livsmedel och växter.
– Från Sverige-märkningen är välkänd och efterfrågad av konsumenterna. Det är grunden för märkningens tillväxt, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB. Åtta av tio svenskar tycker att Från Sverige är en viktig märkning och har högt förtroende för ursprungsmärkningen.
Enligt den senaste attitydundersökningen (februari 2020) är 6 av 10 svenskar beredda att betala mer för mat som har svensk ursprungsmärkning.
– Undersökningen visar också att majoriteten av unga konsumenter anser att svenska livsmedel är kloka och bra val ur miljö- och klimatsynpunkt, säger Maria Forshufvud.