Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska hushåll som skapar lägre försäljning.
Lägre framtidstro på främst försäljningen inom såväl butiker som e-handel bidrog till att Framtidsindikatorn minskade i januari.
Men faktum är att även förväntningarna på lönsamhet och kring antalet anställda fallit under månaden.
För detaljhandeln som helhet gäller att alla delkomponenter i framtidsindikatorn sjunker.
– Framtidsindikatorn för butikerna minskade i januari jämfört med månaden innan. De första månaderna tillhör normalt sett årets sämsta försäljningsmånader och när hushållen dessutom är dystra är det inte förvånande att handlarna är oroliga – inte minst sett till att framtidsindikatorn i december var lägre än tidigare år, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.
–Noterbart är att även e-handeln utvecklades svagt under perioden. Jämfört med januari förra året är det framförallt på lönsamhetssidan som e-handlarna har lägre framtidsförväntningar än tidigare, säger Karin Johansson.
Skillnaden mellan handelns olika delar är fortsatt stor. Sällanköpshandeln visar en framtidsindikator på 84,1 medan dagligvaruhandelns nivå är 94,2 och e-handelns 106,5där den neutrala nivån är 100.