Framtidstron lägre i handeln

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska hushåll som skapar lägre försäljning.

Lägre framtidstro på främst försäljningen inom såväl butiker som e-handel bidrog till att Framtidsindikatorn minskade i januari.
Men faktum är att även förväntningarna på lönsamhet och kring antalet anställda fallit under månaden.

För detaljhandeln som helhet gäller att alla delkomponenter i framtidsindikatorn sjunker.
– Framtidsindikatorn för butikerna minskade i januari jämfört med månaden innan. De första månaderna tillhör normalt sett årets sämsta försäljningsmånader och när hushållen dessutom är dystra är det inte förvånande att handlarna är oroliga – inte minst sett till att framtidsindikatorn i december var lägre än tidigare år, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.

–Noterbart är att även e-handeln utvecklades svagt under perioden. Jämfört med januari förra året är det framförallt på lönsamhetssidan som e-handlarna har lägre framtidsförväntningar än tidigare, säger Karin Johansson.

Skillnaden mellan handelns olika delar är fortsatt stor. Sällanköpshandeln visar en framtidsindikator på 84,1 medan dagligvaruhandelns nivå är 94,2 och e-handelns 106,5där den neutrala nivån är 100.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.