Framtidsindikatorn ökade både för butikerna och e-handeln i augusti jämfört med juli. Både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln ökade jämfört med månaden innan, om än från låga nivåer, rapporterar Svensk handel via sin handelsbarometer.
– Framtidstron inom butikshandeln har i enlighet med ekonomin i stort återhämtat sig något under sommarmånaderna från den värsta nedgången i våras. Nivån är dock fortfarande en bra bit under den neutrala, konstaterar Svensk handels vd Karin Johansson.
Osäkerheten som följer av coronapandemin påverkar också jobben, indikerar handelsbarometern klart.
– Det är tydligt att få handlare vågar satsa på sin verksamhet i det osäkra läge vi befinner oss. Förväntningarna på antalet anställda ligger lägre än försäljningsförväntningarna, menar Karin Johansson.
Även om framtidstron ökar i samtliga delbranscher under perioden, så är förväntningarna lägre jämfört med augusti ifjol och läget fortsatt tufft för många handlare till följd av coronapandemin.
– Framtidstron i dagligvaruhandeln ökar mest under perioden. Men e-handeln ligger fortfarande högst. Karantäntillvaron har gynnat näthandeln samtidigt som coronapandemin har accelererat den digitala omställningen inom handeln, sammanfattar Svensk handels vd.