Från IT-säkerhet till AI-lösningar

Foto Mostphotos
Magnus Hansson har gått från IT-säkerhet på högsta nivå till att utveckla AI-lösningar för fysisk detaljhandel. Genom att sälja sitt IT-säkerhetsbolag och övervinna en allvarlig cancersjukdom, har han kunnat finansiera och driva sitt drömprojekt: att göra detaljhandeln mer mätbar.

Magnus Hansson har haft en karriär fylld med både framgångar och utmaningar. Genom att sälja ett IT-säkerhetsbolag som arbetade med svenska myndigheter, fick han möjlighet att starta sin egen verksamhet. Denna försäljning gav honom inte bara ekonomisk frihet att förverkliga sina drömmar, utan sammanföll också med hans kamp mot en allvarlig cancersjukdom.

– Jag hade turen att min kropp svarade helt fantastiskt bra på den behandling jag fick. Alla som drabbas har inte sån tur. Att jag klarade mitt livs största utmaning gör att jag känner mig ännu mer motiverad att genomföra den här resan, säger Magnus.

Med sin nyfunna hälsa och frihet lanserade Magnus BizLab.se, en mjukvara som gör digitala skärmar smartare och hjälper detaljhandeln att sälja sina digitala media mer effektivt. Denna lösning är en del av den snabbt växande sektorn Retail Media, som fokuserar på att skapa värdefull information för både annonsörer och media.

– Jag har alltid ogillat att gissa utan vill veta, säger Magnus.
BizLabs AI-applikation kan även leverera unik besöksstatistik i realtid baserat på kön och ålder, vilket ger användarna möjligheten att både analysera sina besökare och göra prognoser för att planera bemanning och budskap.

Responsen från handeln har varit överväldigande. Handeln ser flera fördelar med BizLabs lösningar, såsom:

  1. Rättvis prissättning för annonsering på digitala ytor i butik.
  2. Ökad lönsamhet genom att bli mer som mediaföretag, inspirerade av Amazon och Walmart.
  3. Tydligare påvisning av fysisk butikers betydelse för köpbeslut, vilket kan flytta en större del av mediabudgeten till köpnära aktiviteter.

Magnus har hittills finansierat sin startup-resa helt själv, vilket gör att han kan fokusera helt på produktutveckling istället för att jaga finansiering.
– Vi fokuserar helt på utvecklingen av vår produkt istället för att jaga finansiering. Jag är glad att vi har den möjligheten och kan vara så långsiktiga som jag vill att vi skall vara, avslutar Magnus.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil