Försäljningen av Från Sverige-märkta produkter inom dagligvaruhandeln ökade med 12,4% helår 2022 jämfört med helår 2021, vilket är betydligt mer än icke Från Sverige-märkta produkter som ökat 6,5% under samma period, visar siffror från Nielsen IQ.
När det gäller attityd kring ost visar Ostrapporten 2023 att lojaliteten till de svenska ostarna är stor, och Svenskt kötts opinionsundersökning visar fina resultat för det svenska köttet, sammanfattar organisationen.
Ökningen motsvarar en försäljningsökning på hela 3,2 miljarder SEK, vilket gör att andelen Från Sverige-märkta produkter nu är uppe i totalt 22,2% i de produktkategorier där Från Sverige-märkta produkter finns representerade.
Försäljningssiffrorna är framtagna av Nielsen IQ och visar att köpintresset för Från Sverige-märkta produkter är fortsatt starkt hos konsumenterna, även under det ekonomiskt pressade året som varit, skriver Svenskmärkning.
Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige omfattar produkter som ursprungsmärks med Från Sverige, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår.