När Ostfestivalen i februari 2022 arrangeras på Münchenbryggeriet i Stockholm är det med ursprungsmärkningen Från Sverige som ny partner.
Ursprungsmärkningen Från Sverige är ny samarbetspartner till Ostfestivalen, som arrangeras för åttonde gången på Münchenbryggeriet i Stockholm den 11-13 februari 2022.
Ostfestivalen välkomnar både konsument och bransch och bjuder på goda smakupplevelser, kunskap och inspiration kring den svenska osten.
Under Ostfestivalen vill Från Sverige-märkningen uppmärksamma den svenska ostens mervärden och värdet av att välja svensk ost i butiken.
Ostfestivalen är den självklara mötesplatsen för alla som älskar ost. Här kan besökaren ta del av ett stort och unikt utbud av svensk ost från stora och små producenter från hela Sverige. Besökarna kan provsmaka och köpa hem lokala ostar så väl som svenska ostklassiker, påpekar arrangören i en pressrelease.
– Ostfestivalen ett utmärkt sammanhang för Från Sverige-märkningen att lyfta den svenska ostens mervärden. Här samsas storskaligt och småskaligt, och förutom goda ostar bidrar de till utveckling, jobb och produktion, säger Svenskmärkning AB:s vd Ulrika Ekström.
– Osten är viktig för de svenska mjölkbönderna och är nödvändig för att skapa bra lönsamhet framöver i det svenska lantbruket. Eftersom endast 4 av 10 ostar som vi äter i Sverige idag är svenskproducerade, ser vi en stor möjlighet att tillsammans med de svenska mejerierna öka den siffran, tillägger Ekström som på Ostfestivalen vill uppmärksamma besökarna om att de kan göra medvetna val av svensk ost när de handlar.