Vembla arbetar med att leverera mat- och apoteksvaror från butiker till privatpersoner har tidigarelagt sin matleveranstjänst. Orsaken är coronasmittan och under förra veckan började man leverera kostnadsfritt till äldre och människor i riskgrupper.
Istället för att normalt enbart ta beställningar via app har man nu valt att även arbeta via ett mobilnummer och en mejladress.
— Tjänsten behövs tydligt extra mycket just nu. Vi får varje minut flera nya samtal till det telefonnummer vi satt upp. Det är vårt sätt att dra vårt strå till stacken. Just nu behöver alla göra det de kan – stat, företag och privatpersoner – och detta är vad vi kan göra. Det känns självklart för oss att bidra, säger Sebastian Malmberg, medgrundare av Vembla.
Egentligen skulle Vembla ha lanserat tjänsten först om några veckor men har tidigarelagt den för att kunna hjälpa till.
— I vanliga fall betalar man maten via appen, men det är en speciell situation nu. Vi har satt upp ett speciellt telefonnummer och fått extrahjälp i form av studenter och praktikanter, för att kunna hjälpa alla som vill och behöver det. Alla får självklart ringa, men vi försöker prioritera de äldre som är i den största riskklassen, säger Sebastian Malmberg.