Ica präglas under oktober månad av den mängd varor i rosa skepnad som är basen i Icas och kundernas satsning i samband med Rosa bandet.
Ica har stöttat Rosa bandet-kampanjen sedan starten 2003. Under oktober månad får många varor rosa skepnad i ICA-butikerna, till förmån för cancerforskningen, även i år.
2021 har Ica ett sortiment av rosa varor med över 100 olika produkter, där varje produkt ger mellan 20 öre och 10 kronor till Cancerfonden.
Förra året samlade Ica och Apotek hjärtat in 55 miljoner kronor tillsammans med alla kunder.
– För oss på Ica är det helt självklart att vara med och stötta den livsviktiga cancerforskningen och jag är stolt över det engagemang som Ica-butikerna och alla våra kunder visar i samband med Rosa Bandet-kampanjen, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson.
– Tillsammans bidrar vi till att fler människor överlever cancer, sammanfattar Svensson.
Ica har under lång tid arbetat med att underlätta för våra kunder att göra hälsosamma val och detta i kombination med de insatser vi gör tillsammans med Ica-butikerna i samband med Rosa bandet-kampanjen gör stor skillnad för många människor, skriver Ica i sin pressrelease.
– Cancerfondens vision är att besegra cancer, men det är inget vi klarar av att göra ensamma. ICA har ett genuint engagemang som de år efter år lyckas förmedla till medarbetare och kunder, som i sin tur bidrar genom att köpa rosa produkter, rosa band och armband. Jag vill rikta ett stort och varmt tack för ert engagemang och livsviktiga bidrag, ni är med och gör detta möjligt, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare Cancerfonden.