”När far super är det rätt”, lyder ett gammalt ordspråk. Nu kan vi lägga till ett annat; ”När far och mor super är det svenskt”.
Även om det inte handlar om rent supande utan om vårt öldrickande.
Idag rapporter branschorganisationen Svenska bryggerier att drygt fyra av fem öl som såldes på Systembolaget under september månad var svensk öl.
I rena siffror var 80,3 procent av försäljning öl september tillverkad i Sverige och för helåret 2019 var siffran 79,5 procent.
– Det är ett tydligt tecken på vi uppskattar svensk öl, men det visar också att svenskarna gör medvetna val för att stötta den svenska bryggerinäringen, anser Sveriges bryggeriers vd Anna-Karin Fondberg.
– Svensk öl hävdar sig otroligt bra och kvaliteten gör att allt fler vill dricka öl från svenska bryggerier, hävdar hon.
Den totala försäljningen har ökat under många år på Systembolaget och i år går man mot nya rekord.
Under årets nio första månader har det sålts 222,7 miljoner liter öl och det innebär en ökning med 13,3 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Allt talar för att fjolårets rekordnotering med 262 miljoner sålda liter öl kommer att slås i år. En stor del av detta beror givetvis på att svenskar flyttat sin konsumtion från krogar och restauranger till hemmet och därmed handlar på Systembolaget under coronatider.