Man kanske tycker att Oatly borde begagna sig av så kallade havretraktorer, det vill säga hästar, men så blir det inte. Nu har havredrycksföretaget istället beställt fyra elektriska ekipage från Einride.
Det handlar om fyra dragbilsekipage på 42 ton som ska vara i drift från oktober i år.
Då ska det gå i tät trafik mellan Oatlys produktionsanläggning i Landskrona och företagets lager i Helsingborg.
Oatlys transportlösningar liknar den lösning som Lidl nu testar i Stockholm i sommar för sin distribution. Oatly har däremot högre bruttovikt för sina ekipage och ett körschema som bygger på att en av de fyra fordonen står och laddar medan de övriga tre är igång och kör.
De nya fordon Oatly ska använda klarar 120 kilometer på en laddning.
Man räknar med att de i snitt kommer att köra cirka 250 km per bil och dygn.
Einride har utvecklat programvara och teknikplattform för transportlösningen medan Oatly självt svarar för utformningen av trailern.