GastroNord 2022

Lästid: 9 minuter

Dela nyhet

Äntligen är mässorna igång igen! Butikstrender var på GastroNord 2022 och träffade mässarrangörer, besökare och alla trevliga utställare!

Ägg – extra allt till allt

Pizza. Wraps, Mellanmål. Burgare.
Eller med ett ord; ägg.
– Ägg som proteinkälla är helt fantastiskt, konstaterar Marcus Lindström.

Han ser belåten ut där han står och tillreder ännu en av de i hans ögon fantastiska varianter av ägg som man kan åstadkomma.
Att Marcus Lindström tycker det hela är ”fantastiskt” är inte konstigt. Som hög chef på Kronägg vore det närmast tjänstefel att inte tycka så.
– Men det är viktigt för oss att visa på hur rejält man kan bredda användandet av ägg, säger Marcus i en paus på Gastro Nord.
– Användningsområdena för ägg är närmast oändliga, konstaterar han och det är ju, får man väl hålla med om, svårt att hitta två basvaror som är mer möjliga att variera än ägg och potatis.

”Visa bredden”
Det är där ägg som pizzabotten, ägg som wraps och äggburgare kommer in i bilden.
– Även mot butik är det viktigt att visa bredden, säger Marcus Lindström.
Dessutom finns det skäl att hänga med i dagligvarusektorns omvandling och rikta sig exempelvis mot vad vi förr kallade bensinmackar men som om några år både är våra laddstationer, fikaställen, varuhämtningsplatser och kvartersbutiker.
– Äggburgarna blev en succé hos OKQ8, de sålde 30 000 på sex veckor, berättar Marcus och nickar i riktning mot några just färdiga äggburgare i Kronäggs stora monter på mässa.
Energibars är ett annat spår i ett samarbete där SOK, vår olympiska kommitté, är en part men ska vi se det i stort så handlar det förstås om två saker.

Marcus Lindström, från Kronägg

Bör kosta mer
– Vi ska äta mer ägg och vi ska använda ägg i fler sammanhang, poängterar Marcus Lindström.
En sak till, också.
Vi är väldigt klara över att det är svenska ägg vi ska äta och det säljs knappt några andra heller, vilket är bra om man heter Kronägg. Men vad vi också behöver se idag är att äggproducenterna får lite bättre betalt och att vi lär oss att betala lite mer för våra eftertraktade ägg.
– Två kokta ägg medpackade i träningsväskan, slänger Marcus Lindström med som ett sista konkret tips innan vi går vidare på Gastro Nord.

Caroline Nilsson & Margareta Zimmerman från Oh Mungood

Munga butiker för Oh Mungood

Många butiker blir det. Eller munga, kanske. Oh Mungood etablerar sig allt bredare med produkter baserade på mungbönan och lät besökarna på Gastro Nord förstå varför.

Margareta Zimmerman och Caroline Nilsson fräste inte åt besökarna på GastroNord.
Det gjorde pannan istället, den där de tillagade smakproven på de produkter Oh Mungood levererar. 
Mung bean burger och Mung bean bits finns och Mung bean mince kommer snart. Allt baserat på mungbönan som är huvudråvara i Oh Mungoods produkter.
– Det finns en rad hälsofördelar med mungbönan och det blir väldigt goda produkter med den som bas, ansåg Caroline Nilsson, grundare, i montern och en provsmakning gjorde det lätt att hålla med.

På gång hos fler 
Det gör fler och fler och de argument Caroline listar är att produkterna är ekologiska, svenskproducerade och helt utan tillsatser.
– Idag finns vi i fler än 100 svenska butiker och är på gång inom Mathem och Coop, berättar Caroline som nu ser hur de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö blir alltmer Oh Mungood-ifierade och där man via olika insatser hoppas nå ut till hela Sverige med de produkter som fått kockprofiler som Paul Svensson och Fredrik Eriksson att utbrista i lovord.
– Som om det inte vore nog med de andra fördelarna är det ju produkter som är väldigt enkla och snabba att tillaga, tillägger Caroline.
Tur det, kanske. Att det är enkelt och snabbt, alltså, för på Gastro Nord fanns många som ville få ett smakprov av Oh Mungoods produkter.   

Natalie Chehade, Niklas Johansson & Lasse Hagström från Eckes- Granini

Grönt – och full fart framåt

Rynkeby och Brämhults har blivit begrepp i, som det heter, ”var mans mun” i allt högre utsträckning.
Där hamnar också alltmer av deras produkter, konstaterar vi när vi stöter på Niklas Johansson från Eckes-Granini Sverige.

Under Eckes-Graninis svenska vingar hittar vi inte bara Rynkeby och Brämhults utan även God morgon och Jo med flera. Här på Gastro Nord är det Brämhults, God morgon och Rynkeby vi fokuserar på i snacket med Niklas Johansson och inte minst Brämhults utvalda, en serie på frammarsch.
– Det kommer en till i höst, berättar Niklas Johansson.
Nytt, åtminstone relativt nytt, är temat Grön juice och där har God morgon en som bygger på äpple, lime och citrongräs.

”Efterfrågat”
– Det har varit väldigt efterfrågat från konsumenter att få en grön juice, förklarar Niklas samtidigt som vi då stryker under att det är grön till färgen det handlar om här. Grön profil i form av nytta och hållbarhet har ju även övriga produkter i den här montern…
Eckes, i sig ett privatägt tyskt företag, har drivit dessa varumärken i Sverige sedan 2016 då man köpte Brämhults och inkorporerade det i sin varumärkesfamilj.
Rynkeby, på plats bakom en disk i montern, är uppmärksammat men, tycker undertecknad, för lite uppmärksammad för sina sociala projekt där man ”cyklar in” betydande belopp till goda ändamål.

Robin Haldert från Bergstrands kafferosteri

En bön för hela bönor?

”Vår passion för kaffe svalnar aldrig” är budskapet från Bergstrands kafferosteri som kamperade ihop med Multeral på Gastro Nord.

Så är det men därmed inte sagt att det går hett till runt Bergstrands. Tvärtom var det trevlig och avslappnad samvaro runt kaffebönorna, där Robin Haldert från Bergstrands kunde konstatera att intresset för kaffe består och att det, äntligen, ser ut som om det kan och ska bli ett bredare genomslag för hela kaffebönor även i de svenska hemmen.  

Emelie Hessel, Sales Manager från Mörsjö Deli

Gott som även Norge ska få njuta av

Goda smaker som gett många kunder och nyheter på gång som ska erövra fler.
Så är läget för Mörsjö deli.
– Dessutom finns vi hos Coop i Norge från början av maj, berättar Emelie Hessel.

Emelie Hessel jobbar på säljsidan hos Östersunds-baserade Mörsjö deli men lägger de här dagarna på Gastro Nord i Stockholm.
– Det är kul att vara här, säger Emelie liksom många anda i Stockholmsmässans lokaler de här dagarna när så många äntligen kommer ut och kan träffas på bred front igen.
Mörsjö deli har som grund att utveckla delikatessprodukter med ursprunget  i den norrländska matkulturen men har kunder över hela landet.
– Ja, vi är rejält placerade även från Stockholm och nedåt, berättar Emelie som kan konstatera att Mörsjös produkter har en stark position i Malmö där man uppenbarligen gillar norrländska delikatesser.

Nytt i sommar 

Nu ska Mörsjö deli ta reda på om norrmännen gör det också.
– Vi lanserar oss i Norge via Coop Norge och finns i 65 av dess butiker från och med 2 maj, berättar Emelie Hessel.
Klassiska produkten Tunnbrödschips original säljer fortfarande bäst men Mörsjö deli har breddat sortimentet rejält i spannet tunnbrödschips och rotsakschips.
Det fortsätter man med. I sommar kommer nästa nya produkt.
– Då är det dags för smaken Örtagård, avslöjar Emelie Hessel.
Annars är linjen fortsatt densamma – snacks som fungerar som snacks i sig men även som komplement till delikatesser som renkött, älgkött, ostar, bröd, sylt och marmelad.

Aziz Jakobson & Irena Strozyk från Svenska Spel med Casino Cosmopol & Vegas

”Kul att få komma ut igen”

Aziz Jakobson och Irena Strozyk representerade Svenska spel på mässan och mötte samarbetspartners i form av krögare och restauranger under Gastro Nord.
 
Första stora mässan efter pandemin och ett gott tillfälle för Svenska spel att visa upp sig och bygga i sitt långsiktiga arbete kring partners och samarbeten.
 
– Och framförallt är vi väldigt glada över möjligheten att få komma ut och synas igen efter den långa tid där det inte varit möjligt att göra det på de sätt vi är vana, konstaterade en nöjd Irena Strozyk.
Anders Moisen, Kristian Wickman & Jasmin Kliko från Multeral

Multeral – full fart framåt

Multeral, som blev Multeral Group 2015, har varit aktivt länge men fortsätter att utvecklas. På Gastro Nord visar företaget upp sig som en av de största aktörerna inom servicemarknaden.

Jasmin Kliko är affärschef på kaffesidan hos Multeral som kortast kan bekrivas som företaget som säljer och underhåller professionell köksutrustning och kaffemaskiner. Snabbmatskedjor, servicehandel, restaurangbranschen är kundkategorier hos det företag som såg dagens ljus 1980 och som sedan dess har fortsatt skina.

– Vi är stora inom de sektorer där vi arbetar, säger Jasmin Kliko som de här dagarna bytt ut Gamlestaden mot Gastro Nord och den skinande monter där Multeral håller till.

Själv har han en gedigen erfarenhet som han idag använder i jobbet som affärschef hos Multeral  vars embryo var fyra kaffe- och storkökstekniker i Stockholm som 1980 drog igång Multeral och som några år senare tog över McDonald´s reservdelslager på Hornsgatan i Stockholm och distribuerade reservdelar vid sidan av att göra service och installationer åt hamburgerjätten.

Unik del

Inne på femte decenniet är man stor inom fast food, hotell-, restaurang- café-kategorierna inom Horeca och retail.

– Och vad som, bland annat, är unikt med oss är att vi har ett neutralt rikstäckande servicebolag, konstaterar Jasmin Kliko.

Pandemin har man tagit sig igenom och gjort det med glans.

– Vi har faktiskt anställt säljare och tekniker under pandemin, berättar Jasmin.

Uppenbarligen ligger man dessutom rätt i tiden när det gäller den utveckling vi ser framför oss. Den utrustning och de maskiner Multeral levererar och servar lär bli fler och användas mer.

– Vi ser ju hur hela kategorin vi arbetar inom gynnas av utvecklingen, säger Jasmin Kliko.

Ett exempel är hur det vi förr kallade bensinmackar blir laddstationer där vi stannar en lite extra lång stund medan bilen laddas och samtidigt hämtar upp varor men än mer passar på att ta en fika, äta något och dessutom handla hem i vad som är framtidens kvartersbutik.

– Det ökar behoven inom den sektor vi arbetar i och vi kan även se delar av vårt fält som utvecklas även i en eventuell lågkonjunktur, konstaterar Multerals Jasmin Kliko.

Niclas Bergstrand & Jens Baagoe från Sackeus med Eguale & Four o Clock

Ett gott företag som gör gott

Te från Kanada, olivolja från Palestina och rättvisemärkt choklad. Bara några av ingredienserna i det varuutbud som Sackeus står för. – Goda människor köper goda varor, konstaterar vd Jens Baagøe om det företag som vid det här laget har 46 år bakom sig.

Det var redan 1976 som Sackeus startade och redan då med syftet att etablera handel med små producenter i länder med utbredd fattigdom. Idag beskriver sig det sympatiska företaget som ”en heltäckande kvalitetsleverantör med fullt fokus på fair trade, kvalitet och god smak.

– Det ger sig uttryck i produkter som den här, konstaterar Sackeus Niclas Bergstrand, också med på Gastro Nord, och hänvisar till Women´s Rights Coffee.

Sackeus, med en bakgrund i den företagsidé som gav ursprunget till Fair trade-begreppet, har idag andra produkter som här på mässan Four O´Clock tea och, i dessa tider, något så udda som palestinsk olivolja.

Skapar möjligheter

– Vi laddar varumärken med värderingar, konstaterar Jens Baagøe om en företagsidé där viljan är att ge fattiga och utsatta människor i länder med fattigdom möjligheter till utveckling och välstånd. En god produkt ska också vara en god produkt, är den enkla twisten bakom Sackeus. Sackeus arbetar aktivt mot dagligvaruhandel med sina produkter, är listade centralt hos jättar i sektorn och utövar även ett inflytande genom att ”putta” hela marknaden mot värderingsmässigt goda utgångspunkter för handeln.

– Det handlar helt och hållet om fair trade-produkter och inget annat och till 90 procent ”organic”, säger Jens Baagøe vars ambitioner här på Gastro Nord och i övrigt förstås är att nå ut bredare med de profilerade varumärken man representerar.

Christoffer Schreil, Magnus Sjöholm & Robin Seege från Vitaseege

Vitaseege – ett rent nöje

Vitaseege. Killar som jobbar tillsammans med varumärken de gillar. Igång sedan fyra år och med produkter som de alla känner för.
 
Magnus Sjöholm, Robin Seege, Christopher Schreil och Jakob Testén har alla en lång erfarenhet bakom sig som de tagit med in i Vitaseege där man jobbar med att skapa nordiska marknader för FMCG-produkter.
 
”Färre varumärken, mer engagemang” är en slogan på hemsidan och på Gastro Nord visar de upp bredden i det engagemang som ligger bakom satsningen.
 
– Vi tror att allt som behövs är ett starkt, välutbildat, professionellt litet smidigt team som inte är rädda för att bli smutsiga, förklarar företagets hemsida.
 
På Gastro Nord var det dock ett rent nöje att få träffa dem.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil