GB Glace startar ett samarbete med återvinningsappen Bower. Nu kan glasskunder få poäng för sina glasspapper i ett nytt samarbete man kallar ”unikt”.
GB Glace i Sverige startar ett samarbete med Magnum och återvinningsappen Bowers 250 000 användare.
Allt fler konsumenter väljer att sopsortera förpackningsavfall, samtidigt som allt fler varumärken väljer att satsa på att återvinna material.
Det ökar intresset för att ge konsumenten ett incitament till att återvinna mer och se till att mindre mängd skräp hamnar i naturen, resonerar parterna.
– Nedskräpning är ett problem som angår oss alla. Vi vill självklart vara en del av lösningen och är därför otroligt stolta över att vara först med att göra det lättare och mer belönande för konsumenter att slänga glasspapper i papperskorgen i stället för i naturen, säger Victoria Gelmanovska som är nordisk marknadschef för GB Glace.
Användarna som är anslutna till Bower-appen kan nu även scanna streckkoden på glasspappret när det slängs i en papperskorg.
Varje glasspapper ger poäng som omvandlas till en värdecheck alternativt skänks till vald välgörenhetsorganisation.
Upplägget är detsamma på återvinningsstationer – där pantas förpackningarna genom att skannas och sorteras i rätt container.
– Vårt mål är att alla förpackningar ska återvinnas, förra året registrerades tolv miljoner förpackningar via appen. Men minst lika viktigt är att inget skräp hamnar på marken, och med GB:s hjälp kan det nu bli verkligt, säger Suwar Merd, vd för Bower.
– Vi har nu hittat en teknisk lösning som ger oss möjlighet att belöna de konsumenter som vill göra rätt, och då är vi alla vinnare, säger Victoria Gelmanovska.