Med 49 % av svenskarna som anammar denna öppenhet, visar undersökningen att den ekonomiska diskussionen blir mer inkluderande, särskilt bland millennials och Generation Z.
Samtidigt visar resultaten att många svenskar har blivit mer sparsamma, med över hälften som beskriver sina ekonomiska vanor som sparsamma eller mycket sparsamma. Det handlar inte bara om att spara för oväntade händelser, utan också om att minska stress och skapa möjligheter för resor och upplevelser. Åtgärder som minskade impulsköp och att laga mat hemma istället för att äta ute har blivit vanligare.
Karoline Bliemegger, privatekonomisk expert på Klarna, noterar att det finns ett skifte från det traditionella ”lagom”-tänket till en mer öppen och stolt inställning till att sätta och nå ekonomiska mål. Med nya digitala verktyg och sidoverksamheter, såsom att delta i betalda undersökningar eller sälja begagnade föremål, finner svenskarna sätt att stärka sin privatekonomi. Klarna har dessutom lanserat nya funktioner som Klarna Saldo och Klarna Cashback för att stödja dessa initiativ.